четвъртък, 26 май 2016 г.

Саудитска Арабия след петрола

Мохамед Ел-Ериан*

Саудитска Арабия привлече вниманието на света с обявяването на амбициозния си план наречен „Визия 2030” и целящ ревизия на структурата на икономиката й. Според плана трябва да се намали исторически високата зависимост от петрола чрез начина, по който кралството генерира доход, както начина, по който то харчи и управлява огромните си ресурси. Той е подкрепен от детайлен план за действие, като първите стъпки от него вече бяха направени чрез сензационните институционални промени в една страна отдавна позната с своите предпазливост и политически консерватизъм.

Макар непосредственият повод за икономическото преструктуриране да е влиянието на рязо падналите международни цени на петрола, основната причина за тези реформи се забелязваше доста отдавна. С петролни продажби носили огромни правителствени приходи и с публичен сектор като основен работодател, саудитските власти отдавна изразяват тревогата си, че липсата на икономическа диверсификация в кралството може да постави под съмнение дългосрочната му финансова сигурност.

Повече от двойното намаляване на петролните цени през последните 18 месеца беше придружено от мащабна промяна на функционирането на петролния пазар. С ръста на нетрадиционните източници на енергия – особено на „шистовата революция”, която почти удвои американското производство до приблизително 10 млн. барела на ден само за четири години – воденият от саудитците петролен картел ОПЕК (Организацията на страните износителки на петрол) намали значително влиянието си върху определянето на пазарните цени. В допълнение определени членове на ОПЕК, отново водени от Саудитска Арабия, сега са много по-малко склонни да се опитват да удържат колебанията в цените на петрола, като правилно прецениха, че „уязвимите производители” могат да претърпят значителни загуби на пазарен дял.

Именно поради тази причина „Визия 2030” е толкова важна. Искайки да си върне контрола върху своите икономически и финансови съдбини, кралството създаде един амбициозен икономически план за преструктуриране, основен проводник на който е енергичният и втори в наследствената йерархия принц Мохамед бин Салман Ал Сауд. Простичко казано, „Визия 2030” е съсредоточена върху три основни сфери, в едно с усилията да се защитят най-уязвимите части от населението.

Първо, планът търси увеличение на непетролните приходи, чрез повишаване на данъците и таксите върху публичните услуги, постепенно разширявайки данъчната база (включително чрез въвеждане на ДДС) и вдигайки приходите от нарастващия брой посетители на кралството.

Второ, властите искат да намалят разходите чрез орязване на субсидиите, рационализиране на мащабните програми за публични инвестиции на страната и съкращаване на разходите за въоръжаване с чуждестранно въоръжение.

Трето, кралството иска да диверсифицира националното си богатство като увеличи настоящите приходи от инвестиции. Например, според плана трябва да се увеличи капиталът, чрез първично публично предлагане на малка част (до 5%) акции на саудитската петролна компания „Арамко”, гигантският петролен конгломерат и да се инвестират постъпления в по-широка гама активи по целия свят.

Тази смела икономическа визия не е безрискова. Икономическият преход е доста сложно нещо, особено в такива размери и при такъв обхват. Бързият и видим успех често е нужен, за да осигури ключови поддръжници, специално сред онези, които естествено ще се съпротивляват на промените.

Планът за действие основан на изпълнението на „Визия 2030” неизбежно води до отваряне едновременно на множество фронтове и се нуждае от внимателно координиране и контролни механизми. Изискването за подсилени административни и оперативни ресурси се сблъсква с трудностите, които кралството изпитва не само заради по-ниските приходи от петрол и заради намаляващите огромни резерви, но също така и поради нуждата от поддържане на неговото регионално влияние, особено в Сирия и Йемен.

На този фон е обнадеждаващо, че представянето на „Визия 2030” бързо бе последвано от първите забележителни стъпки. Удържането на този ритъм и последователна комуникация с ключовите вътрешни фигури ще увеличи значително шансовете за успех на плана. Как Саудитска Арабия ще пристъпи към осъществяването на това важно икономическо преструктуриране ще бъде следено отблизо от останалите пет държави членки на Съвета за сътрудничество на страните от Персийския залив – както и от много други страни.

Вниманието привлечено от „Визия 2030” не е никаква изненада. Планът е много повече от фундаментална икономическа реформа. Ако Саудитска Арабия постигне успех при трансформацията на своята икономика, другите страни, изправени пред подобни предизвикателства в региона и отвъд него, ще бъдат вдъхновени да ги последват.


*Мохамед Ел-Ериан е главен икономически съветник на Алианц груп и член на нейната Международна изпълнителна комисия. Председател е на Съвета за глобално развитие към президента на Съединените щати Барак Обама. Преди това е бил изпълнителен директор и главен инвестиционен съветник на PIMCO. Определен е за един от 100-те глобални мислители на 2009, 2010, 2011 и 2012 на списание „Форин полиси”.

Няма коментари:

Публикуване на коментар