понеделник, 29 февруари 2016 г.

Виртуално образование в конфликтните зони

Гордън Браун*

Образованието на бежанци и деца в конфликтните зони е едно от най-големите предизвикателства, пред които е изправена международната общност. Техните училища бяха сравнени със земята. Учителите им напуснаха или се борят за оцеляването си. Библиотеките бяха плячкосани или изгорени.

За щастие има решение на проблемите. Все пак в наши дни, завладяващи лекции и богати библиотеки са достъпни на един клик разстояние. Един смел пилотен проект, спонсориран от базираната в Дубай Фондация MBZ, отразява тази действителност. Най-добрите курсове – по математика, науки, чужди езици и литература – могат да бъдат свалени на мобилен телефон и да попаднат в ръцете на учениците. Ако 58-те милиона деца, понастоящем нямащи достъп до училище, не могат да влязат в класната стая, то класната стая трябва да бъде докарана до тях.

Подпомагащи групи вече са се включили в процеса, използвайки интернет за осигуряване на образователни възможности на сирийските бежанци. Норвежката агенция за развитие на сътрудничеството например, обяви международно състезание – наречено eduapp4Syria – за развиване на смартфон приложение, което „да може да постави основите на грамотност по арабски и да подобри психологическото състояние на децата на сирийските бежанци между 5 и 10 годишна възраст”.

По същия начин в Ливан, базираната в Бейрут неправителствена организация за развитие и взаимопомощ Sawa, разви услуга, която предлага на безработните сирийски бежанци шанс за работа като учители по арабски. А в Египет, платформата Nafham позволява на потребителите си да качват образователни видеа по основните 12 предмета в обществените училища в страната.

От чужбина, Бринаският съвет предлага онлайн курсове по английски, чрез програма наречена FutureLearn. А базираната в Силициевата долина неправителствена организация ReBootKAMP съвместно с УНИЦЕФ, предлагат на младите бежанци шанс да учат компютърно програмиране.

Интернет се използва за подпомагане на бежанците да получат по-високо образование. ЕС финансира 3-годишен образователен курс за подготовка на 3100 сирийски бежанци в Йордания и Ливан за университета. А американската организация с нестопанска цел The University of the People предложи 10 хил. сирийски бежанци да получат онлайн университетско образование.

Тези усилия доказват, че с едно натискане на бутона и свиване на пръста, на два милиона деца на бежанци в Ливан, Турция и Йордания, може да бъде предложена възможност за продължат образованието си.

Предимствата на онлайн обучението са разнообразни. Модулните училища са скъпи за изграждане и често неподходящи за образователни цели. Ако това не е приоритет, финансирането ще се освободи за осигуряване на подходящи обучителни материали и учители на място.

Тази промяна във фокуса отваря възможности за участие на частния сектор, чрез революционизиране на начина по който образованието достига до конфликтните зони и в други извънредни ситуации. Khan Academy, Гугъл, Епъл и приблизително 50 други компании осъзнаха тази нужда като осигуриха финансиране за близо 70 млн. долара, евтини таблети, онлайн образователни програми и помощ в логистиката. А през септември изпълнителният директор на Фейсбук Марк Зукърбърг съобщи, че компанията му ще си сътрудничи с Върховния комисариат за бежанците към ООН, за да се подсигури интернет достъп за всички бежанци.

Историята разкрива колко широка коалиция от частния, публичния и неправителствения сектор трябва да се оформи. Частните компании често са по-добре оборудвани за бърза доставка на необходимото и то по-евтино от публичните институции, позволявайки на последните да се фокусират върху своите усилия. Примери за тази динамика са стартъп компаниите и мултинационалните компании, които се присъединиха към Фондация „Бил и Мелинда Гейтс” за подпомагане на откриването на лек срещу Ебола, а предприемачи използваха соларни панели, за да осигурят не мрежово електричество в отдалечени села в Африка.

Но когато става въпрос за осигуряване на образование за деца извън училище, осигуряването на повече възможности чрез технологии ще изисква по-ясна, по-всеобхватна визия. Усилията трябва да бъдат координирани така че инициативите да не се конкурират или да не си пречат една на друга.

Върховният комисариат за бежанците към ООН вече позиционира сили за специални предназначения в Йордания, за да проучат колко компютърни и информационни технологии могат да бъдат доставени за осигуряване на бежанците на достъп до по-високо образование. Глобалната бизнес коалиция за образование предложи да координира образователни организации и техните партньори от частния сектор. А при подготовката на Световната хуманитарна среща на върха в Истанбул през май, частните компании вече започнаха да мобилизират ресурси и да впрягат възможностите си в услуга на иновациите.

Когато библиотеката в Александрия е изгорена през 48 година пр. Хр., човечеството не се връща в пещерите и не спира да се учи. С пепелта си отива само физическото изражение на човешкото познание, но желанието за откривателство и прогрес остава непокътнато. Когато пламъците угасват, нашите предшественици се захващат с възстановяването на загубеното познание.

Този опит се повтаря многократно в историята и трябва да ни подскаже отговорът на разрушаването на библиотеки и училища в Сирия. Вместо да се питаме как децата там да продължат своето образование, трябва да им помогнем да го възстановят и то с най-модерните инструменти, които са ни на разположение.


*Гордън Браун, бивш министър-председател и министър на финансите на Великобритания, е специален представител на ООН за глобалното образование и председател на Международната комисия за финансиране на глобалните образователни възможности.

Няма коментари:

Публикуване на коментар