понеделник, 27 април 2015 г.

Креативните новатори

Ерик Шмит*

Добрите идеи никога не свършват. Когато германският инженер Карл Бенц изобретява първия задвижван с бензин автомобил, той не просто прави двигател с колела, той полага основите на една индустрия, революционизирала структурата на цялото общество. По същия начин английският компютърен специалист Тим Бърнарс-Лий не просто изгражда първия в света уеб сайт. Той полага основите на World Wide Web или www. Никой не си е представял какво влияние ще придобие това съкращение.
Ако има някаква поука, която икономистите трябва да си извадят през 2015 година, а и след това, тя е следната: ще има индустрия докато има изобретения. Както научихме през 2014 година, това е напълно забравен урок.

Когато се създаде Гугъл, хората  бяха изумени, че могат да открият почти всичко интересуващо ги само чрез написването на няколко думи в компютъра. Инженерната мисъл зад всичко това е технически много сложна, а се получава нещо толкова простичко: страница, разделена на десет полета. Това се оказа по-добра идея от всякога, но по днешните стандарти не е чак толкова впечатляваща.

Нашите съоснователи Лари Пейдж и Сергей Брин – като всички други успели изобретатели – продължиха в тази посока. Те започнаха с изображения. Все пак хората искат нещо повече от текст. Това стана факт след връчването на наградите Грами през 2000 година. Там Женифър Лопес носеше зелена рокля, която, разбира се, прикова световното внимание. По това време тази снимка се оказа най-търсената дотогава. Но ние все още нямахме безпогрешен начин да предложим на потребителите именно това, което търсеха: ДжейЛо носеше ето тази рокля. И така се роди Google Image Search.

Картите са друг значим пример. Когато хората търсят адрес през Гугъл, те не просто искат връзка към уеб сайт, с посочване на улицата. Те обикновено искат да знаят как да стигнат до там. Картите станаха неразделна част от Гугъл, без която повечето потребителите не могат да си го представят.

Същото се случи и с много други промени при нас. Търсенията ни се подобряваха през цялото време. Прогнозата за времето за няколко дни напред на Гугъл, излизаща като първи резултат, спестява вашето време и усилия.

Но усилията на Гугъл да предложат бързи отговори на въпроси породи възражения от Европейската комисия. Компании като Expedia, Yelp и TripAdvisor, казват че търсенията на Гугъл лишават техните сайтове от ценен трафик, поставяйки бизнесите им на неизгодни позиции. Вместо да ви предлагаме изображения, карти, прогноза за времето, новини или превод на чуждоезични сайтове, те искат да ви върнем до старите десет полета.

Преди няколко години адвокат на един от нашите конкуренти изтегли снимка от крайбрежието на малък остров близо до континента. Той прибави линия от точки, обяснявайки че това е единствената фериботна връзка на острова с континента. Неговата теза беше, че Гугъл просто предпочита ферибота: единственият начин за придвижване в интернет.

В действителност, има много начини да се стигне до една страница. За да научите една новина, можете директно да отидете до предпочитаната от вас новинарска агенция. Ако искате да купите нещо, можете директно да влезете в страницата на Zalando или Amazon, където можете да разгледате моделите и цените, да си прецените, да изберете и да платите бързо.

Истината е, че икономическият пейзаж, в който действаме, е не само конкурентен, той постоянно се променя. Тази година нашата индустрия достигна до важен момент от развитието си. За пръв път хората прекарват повече време с мобилните си устройства, отколкото на стационарните си компютри. Времето прекарано пред екрана на компютъра спадана с 40%. А хората използват мобилните си устройства по много по-различен начин от компютрите си. Седем от всеки осем минути се прекарват с мобилен телефон и някое тяхно приложение, а най-използваното приложение в света е Фейсбук.

Много хора смятат Фейсбук, Гугъл, Епъл и Амазон за компании, които техните конкуренти нямат шанс да победят. Аз не съм толкова сигурен. Историята е пълна с примери, показващи че размерът и досегашният успех не гарантират нищо. Големите компании могат много бързо да бъдат задминати. Само преди няколко години компании като Yahoo, Nokia, Microsoft и Blackberry изглеждаха непреодолими. Те бяха пометени от новата вълна технологични компании – сред които и Гугъл.

Гугъл работи много по-различно от другите компании наричани „портиери”, които грижливо пазят портите. Ние не сме ферибот, железопътна линия, телекомуникационна мрежа или електропровод само с една обслужваща линия и без допускане на конкуренция. Никой не е длъжен да използва Гугъл. Хората имат избор и се възползват от него всеки ден. Добре разбираме, че ако престанем да сме полезни, нашите потребители ще ни напуснат. Ограниченията за започване на този бизнес са минимални, понеже конкуренцията е само на един клик разстояние.

Някой човек в гаража си е тръгнал на лов за нас, а 2015 може да се окаже неговата година. Знам го, тъй като до неотдавна ние също бяхме в този гараж. И знам, че следващият Гугъл няма да прави това, което прави Гугъл днес, точно както Гугъл не направи това, което правеше AOL.

Разместването на пластовете е резултат от моментните технологични възможности, които рядко са очаквани. Телеграфът помете пощенските служби. Радиото и телевизията разтърсиха изоснови вестникарската индустрия. Самолетите сложиха край епохата на презокеанските лайнери. Изобретенията се менят и именно заради това бъдещето винаги ще бъде по-вдъхновяващо от миналото.


*Ерик Шмит е изпълнителен президент на Гугъл.

Няма коментари:

Публикуване на коментар