Робърт Шилър*
Правителствата по целия свят искат да подкрепят
предприемачеството. Макар повечето стартиращи предприятия да не са добре
обмислени, все пак всяка малка компания е един експеримент, а силното желание
да се експериментира е необходимо за възникването на една фирма и може да
преобрази националната икономика, че дори да постигне международна значимост.
Накратко, предприемачеството се явява важен инкубатор и е в основата на
дългосрочния икономически успех.
При разглеждане на видовете предприемачество в отделните
страни, най-голямо внимание в наши дни се отделя на разликите в
народопсихологията и националните политики. Но не може да не се отбележат и
важните разлики в предприемаческите нагласи вътре в самите страни. Казват, че
жителите на Шанхай са по-предприемчиви от жителите на Пекин. Жителите на
украинския град Херсон са по-предприемчиви от жителите на Киев.
В едно свое скорошно изследване Мариасунта Джанети и Андрей
Симонов от Стокхолмското училище за икономика, показаха значението на разликите
в предприемаческите нагласи сред шведските общини. Те определят предприемачите
като хора, които печелят пари от собствена компания и нямат нормирано работно
време и откриват, че делът на предприемачите сред населението на 289 общини,
обект на изследването, варира съществено и е от 1,5% до 18,5%.
Какво ни казват тези разлики за истинските мотиви на
предприемачеството? Различията в политиките на национално ниво не могат да
бъдат измерени с откритите от Джанети и Симонов разлики. През 80-те и началото
на 90-те години на миналия век, споразумението за централизирано определяне на
заплатите беше прекратено и шведското правителство намали индивидуалните и
корпоративните данъци. Нивото на предприемаческата активност в страната като цяло
се удвои, но в различните общини се появиха големи разлики. Защо?
Културните различия биха обяснили много: религиозните и
политическите убеждения са в основата на половината от разликите в отделните
общини. Общините се надпреварват да привлекат повече предприемачи, ако имат
голям дял пенсионери, които са членове на Шведската църква (официалната
държавна църква от 2000 година) и голям дял от гласоподаватели на десницата.
Отвъд това, ясно се вижда механизма на една проста
зависимост: градове с повече предприемачи както изглежда създава още повече
предприемачи. Веджъж пуснала корени предприемаческата култура, няма как да не
се разпространи наоколо, като хората научават за възможностите за бизнес и
са привлечени от тях – дори и да няма бърза печалба или сигурен доход.
Всъщност Джанели и Симонов откриват, че средният доход на
предприемачите е бил по-нисък в общини с повече възможности за бизнес,
отколкото в тези с по-малко. Изследвания и в други страни показват, че
предприемачите често имат по-ниски първоначални приходи и като цяло ръст на
приходите, отколкото биха имали като наети работници. Това, което показват тези
изследвания е, че разликите в степените на предприемачество може би се дължат
по-малко на по-добрите икономически възможности (теза защитавана от
лявоориентираното предприемачество), отколкото от културните разлики, които
правят предприемачеството по-удовлетворяващо в индивидуален план (особено за
дясноориентираното предприемачество).
Тази хипотеза е подкрепена от Джанели и Симонов, които
казват, че разликите в престижа на предприемача в отделните общини може би се
дължат на разликите в нивата на предприемчивост. В някои общини предприемачите
се радват на висок социален статус, независимо от това дали са успели или не, а
в други са презирани и различните видове наемен труд се ползват с повече
уважение.
Идеята, че престижът е важен не е нова. В своята книга
„Пари, морал и нрави”, социологът Мишел Ламонт сравнява определенията за успех
във Франция и Съединените щати. тя е интервюирала хора от двете страни и ги е
попитала какво означава за тях да бъдеш „достоен човек”. По същество тя е
питала хората за тяхното усещане за това какво е важното в живота и за тяхното
усещане за идентичност.
Изследването на Ламонт потвърди общоприетата истина, че
американците ценят успеха в бизнеса, докато французите поставят ценностния
акцент върху културата и качеството на живота. По същия начин откритото
презрение към „гладните за пари” бизнес ориентирани хора и към конкуренцията се
проявява много по-често във Франция, отколкото в Америка.
Но докато Ламонт се фокусира върху разликите между
французите и американците, всъщност най-интересното откритие в нейното
изследване е, че има значителни разлики между регионите в самата Франция. Тя
сравнява Клермон-Феран, столица на провинция Оверн, в централна Франция, с
Париж. Жителите на Оверн имат репутацията на стиснати и неприветливи и, въпреки
значителния прогрес в последните години, на относително бедни откъм висока
култура.
Ламонт открива, че хората в Париж и Клермон-Феран са склонни
да презират „преследването на печалби”. Но жителите на Клермон-Феран ценят
„простотата, прагматизма, усилния труд и решителността”. Тя прави заключението,
че „в много отношения клермонците са по-близо до хуситата (както наричат
жителите на щата Индиана, в американския Среден Запад), отколкото до парижани”.
Нейните данни подсказват, че в Клермон-Феран, за разлика от Париж, има доста
по-голяма склонност към започване на малък бизнес.
Всъщност всяка страна е специфична смесица от местни
култури, които се отличават по това как мотивират хората и оформят тяхната
идентичност. Разликите в това как тези култури определят значението на
словосъчетанието достоен човек и как това достойнство се проявява, вероятно
обяснява голямото разнообразие на типовете предприемачество.
Икономистите, и не само те, често са склонни да гледат на
страните като цяло и наблягат на националния манталитет и националните политики
като основен фактор за поощряването и обезсърчаването на предприемчивостта. Но
истината е, че националният успех в предприемачеството зависи от еволюцията на
местните култури и тяхното взаимодействие с националните политики. Предприемачеството може да пусне корени в културно близки региони от всяка
страна, ако бъдат вдигнати икономическите бариери и след това бъдат оставени да
се развиват и да станат национално значими.
*Робърт Шилър е носител на Нобелова награда за икономика за
2013 година. Професор е по икономика в Йейлския университет и е съавтор на индекса
на американските цени на имоти „Кейс-Шилър”.
Няма коментари:
Публикуване на коментар