Димитрис Пападимулис*
От юли 2015, когато гръцкото правителство и неговите
европейски партньори постигнаха съгласие по ново спасително споразумени, моята
страна положи неимоверни усилия да проведе структурни реформи в съкратени
срокове. И макар реформите понякога да бяха спорни – те се отнасяха за някои от
чувствителните сфери на икономиката – в същото време се оказаха успешни.
Изправени пред ожесточена вътрешно-политическа опозиция и здраво вкоренена
култура на лошо управление и корупция, правителството доведе всички реформи до
край.
Поисканите по спасителната програма мерки бяха приети в
много кратък период от време. Всъщност много от тях бяха част от предишните
споразумения, но никога не бяха приложени. Сферите, които бяха посочени
включваха финансовия сектор, здравеопазването, пенсионната система,
правосъдието и данъчния режим. Други реформи целяха подобряване на
представянето и ефективността на гражданските услуги и подпомагане на
икономическата конкуренция.
Във финансовия сектор, рекапитализацията на четирите гръцки
„системни” банки се оказа важна стъпка към стабилизиране на икономиката. След
години на голяма несигурност банковия сектор в Гърция днес е един от
най-стабилните в еврозоната. Правителството прокара законодателство стремящо се
да подобри управлението на частния дълг и да подобри преструктурирането му. То
също така изработи механизъм за разрешаване на проблемите свързани с
необслужваните заеми в частния сектор. Беше изградена спасителна мрежа за
запазване на единственото жилище на домакинствата с ниски доходи.
Осъществяващата се пенсионна реформа – много чувствителна и
от огромна важност за бъдещето на гръцката социална система – се оказа
най-горещия обект на спорове. Правителствените предложения си поставят три
цели: да гарантират, че бъдещите поколения ще получават пенсии; да подсигурят
на всички заети правото да получават
национална пенсия; и да минимизират разходите в системата като я
направят самоиздържаща се.
Предизвикателството не е от най-лесните. Предишните
правителства вкараха системата за социална сигурност в огромни дългове,
рискувайки нейната краткосрочна и дългосрочна жизнеспособност. През последните
пет години, повече от 325-те различни пенсионни схеми бяха сведени до 11, без
излишни разходи. Сега правителството се опитва да въведе ред в хаоса и да слее
всички социални фондове в една програма с по-малко разходи.
Правителството също така въведе регулации, които ще вземат
под внимание плащанията за прослужено време на работниците или на самонаетите в
пенсионната система и как неговият или нейният доход се е променял във времето.
Най-общо казано, идеята стояща зад реформите е да се свържат бъдещите
увеличения на пенсиите с цялостното представяне на икономиката.
Що се отнася до данъците, правителството прие мерки за
ограничаване на избягването и увеличаване на събираемостта им. Приходите се
увеличиха без допълнителни тежести за уязвимите социални групи. Данъчни
облекчения и отстъпки бяха въведени в различни сектори, а ДДС също беше
значително опростен, за да удовлетвори искането за една ефикасна, добронамерена
към бизнеса бюрокрация.
За повишаване на конкурентоспособността, бяха направени
подобрения в процеса на искане на разрешение за икономическа дейност.
Защитените професии бяха дерегулирани. Пазарът на енергия – и най-вече пазарът
на природен газ – и туристическият пазар бяха либерализирани, а процесът за
получаване на инвестиционен лиценз беше опростен.
Всичко това бе свършено на фона на яростните критики от
опозиционните партии, особено от онези управлявали Гърция през последните 30
години и отговорни за разрухата. Това означава, че те не разбират как реформите
помагат за рестартирането на една икономика с дълбоки структурни проблеми.
Сега, след като гръцкото правителство изпълни своята част от
спасителното споразумение, е време нашите европейски и международни партньори
да завършат първия преглед на програмата. Това ще позволи на правителството да
премине към втора фаза: да се справи с увеличаващата се безработица и да вкара
икономиката в пътя на растежа. Гърция има няколко сектора, които могат да й
осигурят сравнително предимство в еврозоната, най-значителни измежду които са
морският сектор, енергетиката, туризма, земеделието и социалното
предприемачество.
Гръцката икономика все още не е в добра кондиция. БВП е
паднал с 0,6% през последната четвърт на 2015, според данните на Евростат. Но прогнозите, че
икономиката ще се свие с повече от 4% през миналата година, се оказаха
неоснователни. А заради правителствените реформи и високо образованата работна сила
на страната, ЕК предвижда постепенно връщане към растежа през втората половина
на 2016. Време е инвеститорите да отчетат направения напредък. А
по-проницателните сред тях да започнат да се връщат в Гърция.
*Димитрис Пападимулис е зам.-председател на Европейския
парламент, член на ЕП и председател на групата на Сириза.
Няма коментари:
Публикуване на коментар