Франк Валтер Щайнмайер*
Суровата действителност от последната година изправи пред
невъобразими затруднения Германия и нейната външна политика. Кризата в Украйна
излезе от контрол след като Русия анексира Крим, последва военна ескалация в
източния Донбаски регион, а тези събития повдигнаха въпроса за поствоенния
европейски дневен ред след 1945 година. И макар да бяха постигнати договорености
в Минск по-рано този месец, които дадоха възможност за връщане на кризата в
политически коловоз, други кризи – например епидемията от Ебола в Западна
Африка и възхода на Ислямска държава – бързо ни изправиха пред нови
предизвикателства.
Дали Германия е длъжна да поеме по-големи отговорности в
търсенето на решения на тези проблеми е въпрос породил разгорещени дебати не
само у нас, но и в други страни. В политическия обзор на 2014 експерти,
политици и широката публика дискутираха предизвикателствата, приоритетите и
инструментите на германската външна политика, и се опитаха да определят германската
роля в света. В края на деня винаги се стига до конкретни изводи. А те са, че в
някои сфери успяхме да постигнем резултат през годината, в други можехме и
искахме да бъдем по-добри.
Германия е високо ценена заради своите ангажименти с мирното
уреждане на конфликти, заради налагането на върховенството на закона и заради
устойчивия икономически модел. По време на политическия обзор на 2014 година стана
пределно ясно обаче, че нашите партньори очакват повече активност – да не кажа
повече енергичност – от германската външна политика в бъдеще. Очакванията са
високи, понякога дори твърде високи. Това повдига доста трудни въпроси пред
германското общество. Къде в случая са нашите интереси? Докъде ще се
разпростират отговорностите ни? Какво, в края на краищата, е ДНК-то на
германската външна политика?
Основните принципи на германската външна политика – тясно
сътрудничество с Франция в една обединена Европа и силен трансатлантически съюз
в сферата на сигурността и икономиката – успяха да устоят на капризите на
времето и ще останат крайъгълен камък в нея. Но днес сме длъжни да се справим с
три ключови проблема: управлението на кризите, променящият се глобален ред и
нашата роля в Европа. За неизкушените от тази материя трябва да поясня, че сме напълно наясно с
факта, че глобализацията направи от кризите правило, а не изключение. Макар
глобализацията и дигитализацията да доведоха до безпрецедентен икономически
растеж, те също така поставиха под напрежение правителствата по света, които
трябваше да посрещнат силно нарасналите очаквания на гражданите, а те от своя
страна притиснаха правителствата по безпрецедентен начин.
В нашия глобализиран свят все повече хора настойчиво търсят
категоричните отговори и вечните истини, търсят нова идентичност. Когато тази
идентичност обаче приеме образа на национализма, на суровата религиозност или
на етническата принадлежност, последиците често са брутално и необуздано
насилие и дори тероризъм и гражданска война.
При справянето с кризите германската външна политика трябва да
съсредоточи вниманието си върху помирението, посредничеството и превенцията,
или ще рискува да остане без друга възможност, освен да управлява щетите.
Германия е длъжна да направи повече на международната арена. Искаме да
действаме по-бързо, по-решително и в по-голям мащаб – не когато кризата се е
изострила, а когато има възможност за предотвратяване и след това, за управление
на следкризисните процеси. Това изисква усъвършенстване на старите и създаване
на нови инструменти, като се започне от механизмите за ранно предупреждение и се
стигне до засилване на ролята на международното сътрудничество.
Ние ще преразгледаме начина, по който можем да помогнем на
Обединените нации за опазването и изграждането на мира. Ние сме длъжни да
отговорим сдържано и предпазливо – дори и с „не” – на трудния въпрос дали е
необходимо използването на военна сила за намиране на политическо решение. Не
знаем кога и къде ще избухне следващата криза, но сме наясно, че е неизбежно и
затова сме длъжни да сме по-добре подготвени, когато това се случи.
Но все пак външната политика не трябва да се съсредоточава
единствено и само върху кризите. Тя също така трябва да се подготви за бъдещите
сценарии. И понеже Германия е свързана с останалия свят като доста други
страни, ангажиментът за един справедлив, мирен и стабилен международен ред е от
изключителна важност за нашата външна политика. Това означава приспособяване
към дългосрочните промени в настоящите рамки на световния ред – промени
предизвикани преди всичко от възхода на Китай.
Във времена на сериозни размествания на тектоничните
пластове в световната политика Германия трябва по-точно да определи собствения
си принос към управлението на съществуващите структури на международния
ред и да спомогне за създаването на
нови. Трябва да помислим по-задълбочено за начините да съхраним ценните
публични ресурси: моретата, космоса и интернет.
Накрая, трябва да намерим правилния баланс между засилването
на необходимите структури като ООН и развитието на нови правила и институции за
минимизиране на дългосрочните рискове. Ключовото предизвикателство е да развием
една проактивна външна политика, която да инвестира в реда, в международните
институции и в разумната подкрепа на международното право.
Пред нас също така е и една Европа, която остава основа на
германската външна политика. Но в тази Европа има нови проблеми изискващи нови
решения. Преди всички сме длъжни да разрешим стратегическата дилема, с която Германия
е тясно свързана, а дилемата е между германската конкурентоспособност в един
глобализиран свят и европейската интеграция. Европа трябва да се възползва от
германската сила, както ние се възползваме от силата на Европа. Като най-голяма
икономика в Европа ние сме задължени да инвестираме в нейната понататъшна
интеграция. Интеграцията е източникът на нашата сила. В същото време ние трябва
да устоим на изкушението, идващо от настоящия статус на Германия. По
най-различни начини Съединените щати, Русия и Китай предлагат на Германия
привилегировани взаимоотношения. Но
въпреки желанието ни да засилим двустранните връзки с важни за нас
партньори, когато става въпрос за оформянето на света, Германия е способна да
действа ефективно единствено и само в солидна общоевропейска рамка.
Нямаме никаква причина да се отдръпваме от тези
предизвикателства. Дори под натиска на глобализирания свят, демократичните
системи защитаващи върховенството на закона, са по-издръжливи и гъвкави от
нелибералните режими, които мнозина – в това число някои в Европа – днес
възхваляват. Но това не означава, че ние можем да предотвратим всяка криза само
с превантивни действия или разумна намеса. Днес повече от всякога разбирането
на границите на възможностите е в основата на една реалистична външна политика.
Това не означава обаче пълен морален релативизъм. Нашата
външна политика запази своя оптимизъм и способност да действа отговорно. Затова
строгото придържане към нашите морални устои трябва да върви ръка за ръка с реалистичната
оценка за ограниченията ни. Германската глобална обвързаност, която е от
жизненоважно значение за нашия просперитет и сигурност, не трябва да ни кара да
мислим, че сме самодостатъчни или че сме историческа световна сила.
За да е ефективна една мирна стратегия на 21-ви век,
външната политика трябва да се фокусира както върху предотвратяването на кризи,
така и върху дипломацията, но също и да подкрепя усилията за осъществяване на
промяната. Според Германия всички тези цели трябва да бъдат вкарани в рамките
на един стабилен и интегриран Европейски съюз, в който ние да поемем своите
лидерски отговорности за опазването на глобалния мир и благоденствие. Германия
може да предложи много повече на света и ние ще направим това с необходимата
доза самоувереност и смирение.
*Франк Валтер Щайнмайер е външен министър на Германия.
Няма коментари:
Публикуване на коментар